Review ‘Into interieur’

Review Into interieur coverBen je op zoek naar wooninspiratie? Dan zou ‘Into interieur’ van Anne-Catherine Gerets wat voor jou kunnen zijn. In haar tweede boek vertelt de Belgische onder andere meer over de basisprincipes van styling en actuele interieurstijlen. Ik schreef er een review over.

De Belgische Anne-Catherine Gerets bracht in september haar 2e boek uit. Zelf zegt ze hier over: ‘ Mijn doel blijft hetzelfde als bij het eerste boek: ik wil je inspireren en stimuleren om je eigen thuis te creëeren.’

Ze vervolgt: ‘Ga op zoek naar je eigen stijl, maak je woning mooi en vertrouw op je gevoel. Laat de interieurfreak in je los, dan komt het vast wel goed!

Inspiratie, DIY, wat je moet weten

Het boek is opgebouwd rondom een aantal pijlers: inspiratie, kennis (‘wat je moet weten’) en DIY’s. Onder de noemer ‘inspiratie’ worden er door het boek heen een aantal binnenkijkers gedeeld; wat mij betreft een leuke manier om snel ideeën op te doen voor thuis.DIY into interieurHetzelfde geldt voor de DIY’s: makkelijk uitvoerbare, vaak niet al te grote projecten die je zelf kunt oppakken. Zoals gallery wall of een kastje met rotan webbing.

Informatie over kleur en stijlen

De wat serieuzere onderwerpen vind je bij ‘wat je moet weten’. Zoals informatie over kleur, of een korte inleiding in een aantal actuele interieurstijlen. Of iets minder serieus: hoe je een trendy tuinfeest of tiny wedding organiseert.Inspiratie boek reviewHelemaal achterin het boek zijn ook nog wat losse onderwerpen opgenomen, zoals ’10 termen die elke interiorista moet kennen’, een lijst met favoriete Belgische merken, ‘interieur do’s & don’ts’ én een lijst met nationale en internationale interieurbeurzen die het bezoeken waard zijn.

Opbouw en oordeel

Uiteraard had ik hoge verwachtingen toen ik dit boek kocht. Helaas werden die na het lezen wel wat getemperd. Ik geef het boek daarom als eindcijfer een zes, hieronder vertel ik waarom.bruiloft review boekTen eerste vind ik dat nergens echt de diepte in wordt gegaan, het lijkt alsof de schrijfster te veel onderwerpen wilde behandelen. En soms zijn er ook onderwerpen in op genomen die ik zelf niet echt bij het boek vind passen.

Opruimen en schoonmaken

Zoals een hoofdstuk over opruimen en schoonmaken. Ook zijn er maar liefst 16 pagina’s opgenomen over het geven van feestjes, met een tuinfeest en een tiny wedding (die van de schrijfster zelf) als voorbeelden.

Voor iemand die een boek over het vinden van je eigen woonstijl, voelen deze onderwerpen een beetje als een vreemde eend in de bijt. En om heel eerlijk te zijn, hadden de DIY van mij ook niet per se gehoeven. Hiervoor kan ik ook naar de site van bijvoorbeeld VT Wonen surfen.moderne feng shuiEen verrassend element vond ik de aandacht in het boek voor moderne Feng Shui, al was ook dit weer erg kort (1 pagina) en daarmee dus ook niet echt inhoudelijk. Hiermee geeft het denk ik wel goed weer waar het in dit boek toch een beetje aan schort.

Wie van mooie foto’s houdt en het leuk vindt om een boek snel door te bladeren, is ‘Into interieur’ een leuke koop. Anderen kunnen hun geld beter aan andere boeken uitgeven, zoals ‘In the mood for colour’ van Hans Blomquist of ‘Monochrome home’ van H. Robertson.

Fotografie: By Françoise Blog.

2 gedachtes over “Review ‘Into interieur’